ببینید | تاسیسات فوق سری حزب‌الله؛ تونل‌های مقاومت چگونه پاسخ به «اسرائیل» را دردناک‌تر می‌کند؟!

«حزب‌الله لبنان»، فیلمی از شبکه تونل‌های خود مجهز به پرتاب‌گر‌های موشک و سلاح‌های سنگین را منتشر کرد.
کد خبر: ۱۴۷۰۰۳۶
ببینید | تاسیسات فوق سری حزب‌الله؛ تونل‌های مقاومت چگونه پاسخ به «اسرائیل» را دردناک‌تر می‌کند؟!
به گزارش جام جم آنلاین، کارشناسان بر این باورند که تونل‌های «حزب‌الله لبنان» و تجهیزات مستقر در آن، نقش اساسی در هر رویارویی با حمله رژیم «اسرائیل» به جنوب لبنان داشته باشد.
 
از تونل‌های مجهز حزب‌الله چه می‌دانیم؟
این ویدئو چهار دقیقه‌ای با جلوه‌های صوتی و نوری، یک تاسیسات مستحکم به نام «عماد ۴» را نشان می‌دهد که در آن نیرو‌های نظامی وسایل نقلیه مملو از موشک و موتورسیکلت‌ها در داخل تونل‌های وسیع و روشن حرکت می‌کنند.
عنوان این ویدئو «کوه‌های ما گنج‌های ما هستند» بود.
تعداد بازدید : 13
 
«هانی فرید»، کارشناس فناوری دیجیتال در دانشگاه کالیفرنیا، به خبرگزاری فرانسه گفت که بعید است که این ویدئو با استفاده از فناوری هوش مصنوعی ساخته شده باشد.
 
«نیکلاس بلانفورد»، کارشناس امور حزب‌الله در مرکز تحقیقات شورای آتلانتیک، به خبرگزاری فرانسه گفت که شبکه تونل‌های حزب‌الله برای «ذخیره مهمات و سکو‌های مخفی برای پرتاب موشک‌ها» استفاده می‌شود.
 
وی معتقد است که این ویدئو ممکن است یک «پیام هشدار دهنده» برای «اسرائیل» باشد به طوری که حزب‌الله این توانایی را دارد که به ترور رهبر فواد شکر پاسخ خشونت آمیز دهد.
 
فواد شکر که بود؟!
 
از نظر وی حزب‌الله می‌خواهد به اسرائیل بگوید که می‌تواند از سلاح‌های بسیار قوی‌تر از سلاح‌هایبه‌کار رفته در ده ماه گذشته، استفاده کند.
 
اهمیت این امکانات در زمان وقوع جنگ تا چه حد است؟
منیر شحاده، سرتیپ بازنشسته ارتش لبنان نیز به این خبرگزاری توضیح داد که این ویدئو نشان می‌دهد که تونل‌ها چقدر عمیق، عریض و پیچیده هستند و دسترسی اسرائیل به آن‌ها چقدر دشوار خواهد بود.
 
وی افزود که اطلاعات زیادی در مورد این تاسیسات فوق سری وجود ندارد و با توجه به اینکه در جنوب لبنان کوه‌ها و تپه‌های زیادی وجود دارد، برای حفاری تونل ایده‌آل است، بنابراین تأسیسات «عماد ۴» ممکن است یکی از ده‌ها تونل مقاومت باشد.
 
جابر خاطرنشان کرد که جنگنده‌های «اسرائیل» نمی‌توانند از بالا به این تاسیسات محافظت شده برسند، تنها می‌توانند سطح خاک را بمباران کنند، اما همزمان مجاهدان می‌توانند بین نه ماه تا یک سال در داخل آن سالم بمانند، زیرا تمام قابلیت‌های انرژی، غذا و دارو را داراست.
 
گفتنی است؛ «عماد ۴» یک شهر موشکی در زیر کوه‌های جبل عامل واقع در جنوب لبنان و نفوذ حزب‌الله در جنوب لبنان و به ویژه منطقه بقاع در شرق را نشان می‌دهد.
 
به گفته بلنفورد، حزب‌الله در اواسط دهه ۱۹۸۰، یعنی زمانی که اسرائیل بخش‌هایی از جنوب لبنان را اشغال کرده بود، کار روی شبکه تونل خود را آغاز کرد.
 
در سال ۲۰۱۰، حزب‌الله از تونل ملیتا در جنوب لبنان با عنوان اولین جاذبه گردشگری جهادی در مورد مقاومت رونمایی کرد. این تونل ۲۰۰ متری اولین نمونه در سلسله دژ‌های زیرزمینی‌ای بود که حزب‌الله پس از سال ۲۰۰۰ و آزادسازی جنوب لبنان، در مناطق مرزی جنوب ایجاد کرد و در جریان جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶، باعث حیرت و در ماندگی نظامیان متجاوز اسرائیلی شد.
 
نکته اینجاست تونل غول‌پیکر عماد ۴ که بسیار بزرگتر است، می‌تواند هنگام حمله اسرائیل بسیار بیشتر از ملیتا نقش‌آفرینی کند.
 
دانیل مایر، استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه گرنوبل فرانسه، به این نکته اشاره کرد که کارآیی این تونل‌ها در زمان جنگ برای حزب‌الله در مقابله با اسرائیل سال ۲۰۰۶ آشکار شد. مبارزان حزب‌الله از زیرزمین مبارزه می‌کردند، در حالی که اسرائیل برتری هوایی دارد.
 
به گفته کارشناسان، پس از جنگ ۲۰۰۶، حزب‌الله تونل‌های خود را توسعه داد. در سال ۲۰۱۹، اسرائیل از کشف و انهدام تونل‌های حفر شده توسط حزب‌الله در سرزمین‌های اشغالی فلسطین خبر داد.
 
مایر معتقد است که شبکه تونل حزب‌الله به گستردگی شبکه حماس در باریکه غزه نیست، اما امکان خارج کردن دشمن از سرزمینش را دارد به گونه‌ای که در یاد و خاطره اسرائیلی‌ها برای همیشه حک شود و باقی بماند.
 
(العربی الجدید به نقل از فرانسه‌پرس)
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها